
Ovom temom smo se bavili u više navrata, ali kako bismo razumjeli trenutne trendove, analizirajući brojke na glavnim evropskim tržištima i posebno Sjedinjenim Američkim Državama, očigledno je da ručni mjenjač postaje prošlost.
Iz brojki koje analiziramo, jedno je jasno – Automatski mjenjači postaju gotovo standard na mnogim tržištima, prijeteći opstanku automobila s ručnim mjenjačem.
Pored jasnog trenda, u prvom valu prema SUV, a zatim i sa elektrifikovanim vozilima, očigledno je da ručni mjenjač gubi dah. Taj trend je pokrenut od kraja devedesetih u Sjedinjenim Američkim Državama, odnosno od kraja 2000-ih u ostatku svijeta i čini se da je već sada nastala velika promjena koja se čini nezaustavljivom.
Ako se osvrnemo na SAD, zemlja velikih vozila i nepreglednih autoputeva također je najveće tržište za automatske mjenjače. Ustvari, General Motors je razvio prvi masovno proizvedeni automatski mjenjač, koji je predstavljen davne 1939. godine. Vozila s automatikom su bila poprilično popularna još početkom milenija, a danas su još popularnija. Podaci pokazuju da je prije 25 godina gotovo 72 posto prodaje novih lakih teretnih vozila, uključujući popularne kamionete, imalo automatske mjenjače, dok je samo 28 posto imalo ručne mjenjače. Prošle godine, ručni mjenjači činili su samo 0,8 posto prodaje novih lakih teretnih vozila na američkom tržištu, postoci su koje je obradio Jato Dynamics.

Šta kažu brojke u Evropi? U 2001. godini, gotovo svi putnički automobili registrovani na pet najvećih evropskih tržišta (Njemačka, Velika Britanija, Francuska, Italija i Španija) posjedovali su ručni mjenjač. Podaci pokazuju da su u tom periodu automobili s ručnim mjenjačem činili 91 posto registracija na tih pet tržišta. Ovaj tip mjenjača bio je popularniji od automatskog, čak i među premium i luksuznim brendovima.
U to vrijeme tehnologija nije bila toliko napredna kao danas, tako da su visoki troškovi razvoja direktno utjecali na konačnu cijenu. Automatski mjenjač bio je luksuzna opcija.
Međutim, kao i kod zračnih jastuka i mnogih drugih tehnologija u industriji, postepeno usvajanje pomoglo je smanjenju troškova i cijena. Saobraćaj postaje sve gušći u velikim gradovima, dok vozači moraju upravljati i kontrolisati s više uređaja tokom vožnje. Automatski mjenjač je odgovor na ovu novu stvarnost zbog čega na velikim EU tržištima autoškole prioritet edukacije daju vožnji s automatskim mjenjačem. Tek mali dio časova kandidat je obavezan proći i s ručnim mjenjačem kako bi se stekao dojam vožnje uz ručno šaltanje.
Prošle godine, automobili s ručnim mjenjačem činili su samo 29 posto registracija na pet glavnih evropskih tržišta. Raspodjela između mainstream i premium brendova također pokazuje značajne promjene.
U 2001. godini, premium automobili s automatskim mjenjačem činili su 31 posto prodaje. Do 2024. godine dostigli su 97 posto. Među masovnim brendovima, promjena je podjednako uočljiva – tržišni udio automatskih mjenjača porastao je s 5 posto u 2001. na 63 posto prošle godine.
Dakle, ručni mjenjač je postao ugrožena vrsta. Izuzeci su uglavnom mali gradski i određeni sportski automobili. No, pitanje je do kada će to biti i oni.
Redakcija portala Busovacki.ba
VIŠE OBJAVA
The Hill: Trideset godina nakon Dejtona, Amerika se mora ponovo angažovati u BiH
U izraelskim napadima u Gazi od oktobra 2023. ubijeno više od 67.100 Palestinaca
Zastava Bosne i Hercegovine vijori se na putu prema Gazi, flotila pod konstantnom prijetnjom Izraelaca